IHKA: Bezoek Ath – Basisoptie MT-WET

In het tweede trimester mochten de leerlingen van de basisoptie Moderne talen-Wetenschappen op bezoek gaan in het Collège Saint-Julien in Aat (Ath), een gezellige stad in Wallonië. Dit trimester was het hun beurt om de leerlingen van Ath uit te nodigen bij ons op school om zo kennis te maken met een “Vlaamse” school. Het ontdekken van de school deden ze aan de hand van allerhande activiteiten.

In de voormiddag ontvingen we de leerlingen met een ontbijtbuffet en stonden er vervolgens een heleboel taalspelletjes op het menu. Na een hartige lunch probeerden we iets nieuws uit, nl. de leerlingen van Ath gedurende één lesuur een les in het 1ste, 2de of 3de jaar laten observeren. De leerlingen van Ath kregen een observatiefiche waarbij ze moesten nadenken over hoe vlot zij Nederlandstalige, Engelstalige, Latijnse … lessen konden volgen, of de leerstof toevallig overeenkomt met wat zij te zien krijgen in hun lessen, of het begrijpen van de les enkel afhankelijk is van een taalbarrière of als hier nog andere redenen voor zijn.

De dag eindigden we met een spel waarbij de leerlingen onze school ontdekten. Vooraleer ze informatie konden verkrijgen en punten konden scoren moesten ze eerst in staat zijn om een aantal opdrachten te voltooien. Denk maar aan het maken van een “tableau vivant” op basis van een bestaand schilderij, Nederlandstalige achternamen van leerkrachten aan de leraarskamer kunnen achterhalen aan de hand van de Franstalige versie, West-Vlaamse gerechten kunnen ontcijferen …

Het doel van deze taaluitwisseling is niet om hier enkel Nederlands of enkel Frans te praten. Het belangrijkste en meest realistische doel is om ervoor te zorgen dat leerlingen met een verschillende moedertaal simpelweg met elkaar kunnen communiceren. Het ene moment kan dit in het Nederlands zijn, het andere in het Frans of ergens iets tussenin.

Een geslaagde dag die door de inzet van onze leerlingen MT-WET zeker voor herhaling vatbaar is!

Ik vond het een leerrijke dag, vooral omdat je wat meer te weten kwam over de anderen. Wat wel jammer was, was dat de leerlingen van Ath soms de opdrachten niet helemaal begrepen, maar met wat extra uitleg ging het dan toch. Ook zou het leuk geweest zijn moesten wij de observatie ook mogen meegevolgd hebben. Het was vooral leuk om te zien dat de leerlingen met de tijd wat meer loskwamen en meer contact zochten met ons. Dat ze veel Nederlands probeerden te praten was ook heel aangenaam. Ik vind de uitwisseling dan ook een zeer tof idee. Hopelijk vonden de leerlingen van Ath het even leuk. Na ons dessertbuffet speelden we dan ook een aantal leuke spelletjes.
Hopelijk wordt het voor de volgende jaren weer even leuk!

Romy Desmet, 2AXa

 

Ik vond het tof en leerrijk omdat ik zo mijn Frans nog beter heb kunnen oefenen. De leerlingen zelf spraken wel goed nederlands dat was leuk om te horen hoe ze dit ook zelf probeerden. Het was ook tof om een gesprek met hen in te gaan, proberen uitleggen waarover we het hadden terwijl we er zelf soms niks van verstonden. Ikzelf heb best wel veel geleerd hieruit. Ik vond het speciaal om hun school te ontmoeten, hoe zei te werk gingen met hun lessen en hoe de speelplaats verdeeld was was helemaal anders dan bij ons. Dit was ook tof om te zien.

Anaïs Pépin, 2ACa

Volgend Artikel