In het tweede trimester mochten de leerlingen van de basisoptie Moderne talen-Wetenschappen op bezoek gaan in het Collège Saint-Julien in Aat (Ath), een gezellige stad in Wallonië. Dit trimester was het hun beurt om de leerlingen van Ath uit te nodigen bij ons op school om zo kennis te maken met een “Vlaamse” school. Het ontdekken van de school deden ze aan de hand van allerhande activiteiten.
In de voormiddag ontvingen we de leerlingen met een ontbijtbuffet en stonden er vervolgens een heleboel taalspelletjes op het menu. Na een hartige lunch probeerden we iets nieuws uit, nl. de leerlingen van Ath gedurende één lesuur een les in het 1ste, 2de of 3de jaar laten observeren. De leerlingen van Ath kregen een observatiefiche waarbij ze moesten nadenken over hoe vlot zij Nederlandstalige, Engelstalige, Latijnse … lessen konden volgen, of de leerstof toevallig overeenkomt met wat zij te zien krijgen in hun lessen, of het begrijpen van de les enkel afhankelijk is van een taalbarrière of als hier nog andere redenen voor zijn.
De dag eindigden we met een spel waarbij de leerlingen onze school ontdekten. Vooraleer ze informatie konden verkrijgen en punten konden scoren moesten ze eerst in staat zijn om een aantal opdrachten te voltooien. Denk maar aan het maken van een “tableau vivant” op basis van een bestaand schilderij, Nederlandstalige achternamen van leerkrachten aan de leraarskamer kunnen achterhalen aan de hand van de Franstalige versie, West-Vlaamse gerechten kunnen ontcijferen …
Het doel van deze taaluitwisseling is niet om hier enkel Nederlands of enkel Frans te praten. Het belangrijkste en meest realistische doel is om ervoor te zorgen dat leerlingen met een verschillende moedertaal simpelweg met elkaar kunnen communiceren. Het ene moment kan dit in het Nederlands zijn, het andere in het Frans of ergens iets tussenin.
Een geslaagde dag die door de inzet van onze leerlingen MT-WET zeker voor herhaling vatbaar is!