IHKA: GIP-beurs

Naar jaarlijkse traditie tonen de leerlingen van 6 STW met trots hun presentatie van de geïntegreerde proef (GIP). Dit vormt het afsluitmoment van hun GIP, waar ze een volledig jaar naartoe gewerkt hebben. Ze schreven een bundel waarin ze hun persoonlijke groei weergeven. Binnen het vak Integrale Opdrachten hebben de leerlingen vier jaar via opdrachten de richting-specifieke competenties ontwikkeld. Hun kennis, vaardigheden en attitudes zijn geëvolueerd binnen de competenties onderzoeken, organiseren, presenteren en reflecteren.

De leerlingen begonnen het jaar met een opdracht rond zelfkennis en het verzamelen van hun positieve punten en werkpunten doorheen de jaren. Hieruit konden ze opmaken hoe ze gegroeid zijn in vier jaar tijd. Hun groei in de competenties werd gekoppeld aan een thema dat hen nauw aan het hart ligt. Voor de één was dat een hobby of een interessegebied, voor de ander een droom of een afstudeerrichting. Zo werd gekozen voor thema’s als reizen, de ruimte, verpleegkunde, dans, politie … Hun presentatie werd versterkt door een stand, die ze zelf creatief in elkaar stopten. Ook dit jaar zaten er heel wat pareltjes tussen.

Op 12 mei startte de dag vroeg met het ontruimen en aankleden van de studiezaal. Deze werd voor één dag omgetoverd tot een kleurrijke ruimte met allerlei GIP-standjes en zesdejaars die klaar waren om het beste van zichzelf te tonen. De evaluatie gebeurde door leerkrachten van binnen de school, maar ook door externen. De jury ontvangen zorgt steevast voor een portie gezonde stress, maar onze leerlingen konden vol trots vertellen hoe ze tijdens hun loopbaan in HKA gegroeid zijn op allerlei vlakken. De jury was vol lof over de creativiteit, durf, zelfzekerheid en manier van presenteren van onze leerlingen. Zowel onze leerlingen als de leerkrachten kunnen met ongelofelijk veel trots terugblikken op deze meer dan geslaagde editie. Een dikke proficiat!