Eind mei behaalde onze 2de graad Mechanische Technieken met hun FPV-drone een mooie zilveren medaille op het Belgisch Kampioenschap in Heverlee. “Een prestatie om U tegen te zeggen”, klinkt het trots.
“Een FPV-drone wordt bestuurd vanuit het First Person View-perspectief”, aldus Jürgen Cneut. “De racedrone is voorzien van een camera en VTX waarbij diezelfde camera de beelden doorstuurt naar een VR-bril. De videobril geeft dus het perspectief alsof je zelf in de drone zit. In het begin van vorig schooljaar startten we de uitdaging om zelfstandig zo’n FPV-drone te bouwen. Daarvoor volgden we een ééndaagse opleiding over de te gebruiken materialen en het ontwerpen van een drone in de Thomas More Camus De Nayer in Mechelen. Daarnaast kregen we nog twee dagen opleiding in de Brusselse Erasmus Hogeschool, waar vooral programmeren het centrale thema was. Met dit in het achterhoofd gingen de leerlingen aan de slag. In het tekenpakket Solid Edge tekenden ze elk hun eigen ontwerp, maakten een simulatie, schreven een programma en creëerden aan de machine hun droneframe. Daarnaast zochten we een geschikt frame voor onze FPV-drone. We vergeleken, maakten schetsen en kwamen uiteindelijk tot een definitief ontwerp. Toen pas konden we starten met de eigenlijke bouw. Het spreekt voor zich dat dit met vallen en opstaan gebeurde. Telkens werden we geconfronteerd met kleine fouten, die we oplosten, waarna er zich nieuwe problemen voordeden. Uiteindelijk konden we het eindexemplaar een aantal weken voor de aanvang van de wedstrijden afwerken. Dan pas begon het oefenproces om ermee te leren vliegen.” Onze jonge ‘ingenieurs’ waren onder de indruk van de snelheid van hun creatie. “Snelheden van boven de 100 km/u zijn geen uitzondering. Elke middag was onze eigen sporthal ons oefenterrein. Dat was geen overbodige luxe.”
Professionele jury
Op vrijdag 31 mei ging het richting Heverlee. De tegenstand was niet te onderschatten. Scholen uit alle Belgische provincies hadden zich aangemeld. Ter plekke kregen we een tafel met elektriciteit ter beschikking om herstellingen uit te voeren bij eventuele crashes. Onze drone kon gelukkig uitvoerig op het parcours getest worden en die voorbereiding liep uitstekend. Voor een lege zaal oefenen zorgt natuurlijk niet voor dezelfde stress als tijdens een echte wedstrijd. Tussendoor kreeg elke deelnemende school de kans om hun afgewerkte drone voor te stellen en te verdedigen voor een professionele jury. De lovende commentaren deden heel veel deugd. Vooral omdat wij deelnamen met tweedegraadsleerlingen terwijl alle andere scholen vijfde en zesdejaars waren. Sommigen hadden er zelfs hun eindwerk aan gekoppeld. Ondanks het feit dat we de wedstrijd als eerste mochten aanvangen, deden we het heel goed. Van de zestien deelnemende teams bleven er na ronde één slechts tien over. Er werden telkens vier races gehouden waarbij je een aantal herkansingen kreeg. De snelste tijd was bepalend. Uiteindelijk haalden we knap de finale maar verloren we die tegen het team uit Liedekerke. Met een tweede plek in het algemeen klassement en een uitstekende presentatie voor de jury zijn we natuurlijk heel trots en tevreden. De trofee voor de mooiste en sportiefste drone zorgde voor de kers op de taart. Een voortreffelijke prestatie waar de afdeling mechanica en iedereen die er op één of andere manier aan meehielp, ontzettend trots op is.”
Deze website maakt gebruik van cookies. Klik "Alles accepteren" als je akkoord gaat de cookies te ontvangen. Je kan ook zelf kiezen welke cookies je precies wil, klik hiervoor op "Instellingen".
Lees ons cookiebeleid