VTI: Greenpower schenkt Go-kart-kit om te bouwen én te racen

Eind oktober schonk Greenpower Benelux een kit met 400 onderdelen waar de afdeling 5TMT ‘Mechatronica’ de komende maanden mee aan de slag gaat. Op de speelplaats kregen de tien enthousiaste leerlingen de kans om twee reeds afgewerkte racewagens uit te testen. “Zo weten ze perfect waar we naartoe zullen werken”, klinkt het bij leerkracht Günther Vinckier.

“De unieke uitdaging is: het bouwen van een elektrische Go-kart om er aansluitend ook mee te racen”, aldus Pierre De Canniere van Greenpower, die dit project voor het tweede jaar aan Belgische scholen aanbiedt. “Op deze manier willen we jonge mensen inspireren om hun potentieel te ontdekken en hun enthousiasme op te wekken in de STEM-domeinen.” Greenpower Benelux is speciaal opgericht om STEM-gerelateerde bedrijven en merken zichtbaarheid te geven in het project. “Hierdoor kunnen we de toekomstige werkgelegenheid en potentiële talenten in een vroeg stadium en in een gekaderde omgeving met elkaar in contact te brengen.”

Carrosserie

“Nadat ze de onderdelen gemonteerd hebben, is het de bedoeling om er met het leerlingenteam een carrosserie rond te bouwen. Karton of carbon. Ze kiezen zelf in welk materiaal dit gebeurt. Ook de verhouding van de tandwielen is belangrijk. Op een circuit met veel hoogteverschillen zijn kleinere tandwielen aan te raden. Op een vlak parcours wordt meestal voor een groter type gekozen. Er is een lastenboek met alle technische specificaties waar ze zich aan moeten houden. De topsnelheid van deze karts ligt ongeveer op 45 km/u. Als de snelheid té hoog ligt, is de batterij voor de finish al leeg. Er moet dus naar een compromis gezocht worden om in één uur zo ver mogelijk te geraken.” Om een concreet antwoord te bieden op de schaarste aan techniekers op de arbeidsmarkt heeft ook de firma MAN deze challenge omarmd. “Er is te weinig doorstroming. Wij geloven dat een nauwe relatie met technische scholen in de buurt van een MAN-garage een goede manier is om geschikte stagiairs, jobstudenten en toekomstige werknemers warm te maken. Onze bestelwagens rijden al elektrisch. De technologie verandert vliegensvlug. Tegenwoordig wordt ook ingezet op elektrische autobussen en alternatieve krachtbronnen.”

Finale in Zolder

De leerlingen reageerden alvast heel enthousiast. “In twintig à dertig uur kun je de kit normaal afwerken”, aldus Günther Vinckier, trekker van dit project. “Eind januari hopen we de constructie helemaal klaar te hebben. Daarna ontwikkelen we het frame en start het finetunen. In de lente rijden we drie voorrondewedstrijden. Natuurlijk hopen we op de finale van 19 mei in Zolder. Zelf ben ik in Engeland al naar dergelijke wedstrijden gaan kijken. De jongens weten dat ze er ook tijdens hun vrije uren op woensdagnamiddag of na schooltijd mee bezig zullen zijn.”

(Foto’s: Koen)