Vorig jaar ontwikkelde leerkracht Nicolas Minne (37) samen met zijn leerlingen uit de afdeling koetswerk het concept ‘CarrSchool’. Hij integreerde de leerplandoelen rond ‘car detailing’ in zijn lessen. Vooral de hieraan verbonden boeiende filmpjes kunnen op Instagram op heel wat media-aandacht rekenen. Onlangs haalde eentje er zelfs méér dan een half miljoen views.
Op welke manier groeide jouw hobby uit tot een echte passie?
“Wanneer ik de auto onder handen nam, werd die quasi volledig gedemonteerd. Omdat ik dit nogal maniakaal deed, vroeg ik me af of er soms iets mis was met mij. (lacht) Toen ik doorhad dat sommige mensen hier hun hoofdberoep hadden van gemaakt, stelde dit mij wel gerust. Zo is mijn passie voor propere wagens altijd maar meer gegroeid. Hiervoor bestaan speciale tools, speciale borstels, handdoeken en professionele zepen zodat de wagen volledig klaar is om in een showroom te staan. Car detailing is de ultieme manier om je auto in topconditie te houden”, aldus Nicolas. Door een grondige reiniging en verzorging van zowel de binnen- als buitenkant van je voertuig, wordt elk detail aangepakt en geoptimaliseerd. Als ik mijn auto poets, ben ik daar minimum vier uur mee bezig. Als ik er echt zin in heb, is dit van ’s morgens tot ’s avonds.”
Mag je je wagen in de carwash laten wassen?
“In een carwash wordt de lak eigenlijk beschadigd. Normaal sta je daar niet bij stil maar als hij in de zon staat, zie je alle schade. Vooral de vuile borstels en de manier van wassen zijn hiervan de oorzaak.” Hoe heb je dit in het lessenpakket geïntegreerd? “Volgens het leerplan moeten leerlingen een wagen volledig op punt kunnen afleveren. Car detailing is op die manier de perfecte aanvulling van die onderwijsdoelen. Ook de directie reageerde enthousiast. Ondertussen mocht ik al een mooi bedrag aan materiaal aanschaffen om de leerlingen de basis van detailing bij te brengen. Uiteindelijk is het ook een investering die zichzelf terugbetaalt. Om praktijkervaring op te doen, detailen we bijvoorbeeld auto’s van andere leerkrachten. Met de kleine vergoeding die we hiervoor zullen vragen, hopen we uit de kosten te geraken. De leerlingen reageren heel enthousiast. Op sociale media vinden zij oneindig veel filmpjes over car detailing. Als ze dit in de les mogen doen, vinden ze dit natuurlijk de max.”
Kun je dit concept ook toepassen op fietsen?
“Natuurlijk. Ik doe dit zelfs met mijn schoenen. Schoenen personaliseren, airbrushen of tekeningen op maken. Carrosserie is detailwerk. Je kunt hier heel creatief mee zijn.”
Hoe kwam je op het idee om een Instagram-pagina aan te maken?
“Al van jongs af aan ben ik bezig met het maken van filmpjes en foto’s. Dit ging over zaken die ik knutselde of beelden van mijn judoclub. Toen ik twee jaar geleden in het VTI aan de slag ging, leek het voor mij een logische stap om ook mijn praktijklessen digitaal vast te leggen. Die video’s deelde ik met de directie of op sociale media. Mijn leerlingen en hun ouders reageerden daar heel enthousiast op. De filmpjes werden zelfs met hun vrienden gedeeld. Zo groeide het idee van een Instagram-pagina. Op die manier kon ik een soort archief opbouwen. Voor de naam wilde ik iets dat kracht en originaliteit uitstraalde. Na wat brainstormen kwam ik op een combinatie van ‘carrosserie’ en ‘Smartschool’. Mijn vrouw heeft trouwens het logo ontworpen. Die sticker wordt gebruikt voor speciale projecten of om op je auto te kleven. Zelfs de directie en onze TA hebben er eentje op hun wagen geplakt.