Verschillende leerlingen uit de derde graad namen dit schooljaar deel aan KRAS, een discussie- en rollenspel waarbij ze met leeftijdsgenoten debatteerden over mondiale thema’s. Discussie en de eigen mening staan daarbij centraal. Miel Roelens (6HWb), Mulu Buyse (5HWc) en Warre Depuydt (5HWa) vertellen over hun ervaringen.
Miel: “Het KRAS-project liep een schooljaar lang. We hebben meerdere debatsessies op school gehad en trainden onze debatvaardigheden. Daarnaast was er ook een debat met politici van de gemeenteraad van Roeselare. Ik vind politiek superbelangrijk. Vooral debatteren vind ik heel tof. Ik hou ervan om te luisteren naar de mening van andere mensen en te kijken of ik me daarin kan vinden.”
Mulu: “Toen ik over het project hoorde, heb ik me meteen ingeschreven, want daar krijg je maar één keer de kans toe. In de les komt vooral de theoretische kant van politieke participatie aan bod, ik vond het wel leuk om die kennis in de praktijk om te zetten. Tijdens de eerste debatsessies kregen we een bepaalde rol toegewezen, maar later viel dat aspect weg en kon je debatteren met je eigen mening.”
Warre: “Je leert ook heel wat nieuwe mensen kennen. Ik ben pas dit schooljaar gestart in de VMS en nam me voor om als nieuwe leerling mee te doen aan verschillende initiatieven. We debatteerden onder meer over mensenrechten. In de KRAS-map vonden we altijd info over de thema’s en mogelijke argumenten die we tijdens het debat konden gebruiken.”
Miel: “De laatste debatsessie van KRAS vond in Brussel plaats. Zo’n 400 jongeren uit heel Vlaanderen verzamelden in het Vlaams Parlement en in de Kamer en de Senaat. Ik was aanwezig in de Kamer waar we praatten over bescherming tegen geweld. Daarbij kwamen thema’s als huiselijk geweld en verkrachting aan bod. Samen met jongeren van andere scholen vormden we een commissie die een aantal aanbevelingen heeft opgesteld. Daarover heb ik ook een speech gegeven in de Kamer.”