Het VTI te Roeselare neemt deel aan een ESF-project DroneXperience dat focust op ‘Opleidingen van de toekomst’. Samen met tal van partners en de promotor Noordzee Drones wordt er een hands-on drone opleiding uitgewerkt om de Vlaamse arbeidsmarkt te versterken.
Het VTI neemt het deel constructie en onderhoud van drones voor hun rekening. Onderzoek wijst uit dat tegen 2030 tienduizenden drones zullen worden ingezet voor allerlei toepassingen zoals het sproeien van gewassen in de landbouw, het bezorgen van pakjes, inspecties enz … Er is dus nood aan onderhoud om drones veilig in de lucht te houden.
Leerlingen van de tweede graad zijn volop bezig met het maken van een eigen drone. Ze kregen eerst wat uitleg omtrent de verschillende soorten drones, de toepassingen die je ermee kan doen en uit welke componenten een drone bestaat. Daarna konden de leerlingen aan de slag om zelf een frame te tekenen in 3D en 2D en vervolgens te frezen op een CNC-machine of het uitprinten ervan met behulp van een 3D-printer.
Alle componenten werden vervolgens gemonteerd op het frame en de nodige aansluitingen werden gemaakt. Wanneer dit klaar was werd de communicatie tussen de afstandsbediening en de drone geprogrammeerd. Vooraleer de leerlingen konden vliegen met hun eigen drone moesten ze weten wat mag en wat niet mag. Daarom heeft het VTI Noordzee Drones uitgenodigd om een workshop te komen geven. Hierin kwam onder andere aan bod welke regelgeving momenteel van kracht is, welke licentie je nodig hebt om te vliegen en daarna konden de leerlingen plaats nemen aan een virtuele dronesimulator. Hier leerden ze de controller van een drone gebruiken zodat de handelingen ingeoefend worden om vervolgens zelf met een drone te kunnen vliegen.
De workshop werd afgesloten met een race volgens een uitgetekend parcours. De winnende leerling kreeg een voucher van 100 EUR.
Ook de toekomst is verzekerd. Het VTI beoogt een leerlijn te maken van de eerste tot de derde graad. Startend vanuit een prototype zullen leerlingen een geavanceerde drone kunnen maken en er vervolgens via een stappenplan onderhoud op toepassen. Het enthousiasme bij de leerlingen en de leerkrachten is groot en daar doet de school het voor.