VISO: We keep on smiling!

Op 1 oktober startten we naar jaarlijkse gewoonte op beide campussen met het project "Fit in je hoofd, goed in je vel". Mentale gezondheid staat hoog op ons prioriteitenlijstje. We besteden hier steevast extra aandacht aan tijdens de tiendaagse van de geestelijke gezondheidszorg.

Na een intense periode van volledige lockdown, afstandsonderwijs, beperkte sociale contacten… wilden we dit jaar meer dan ooit inzetten op het welbevinden van onze leerlingen. Het coronavirus zorgt ervoor dat we noodgedwongen - blijvend - sterk bezig zijn met onze fysieke gezondheid. Met dit project legden we de focus op de mentale gezondheid en wilden we het positieve - en alles waar we blij van worden - benadrukken.

We symboliseerden dit door elke leerling een (herbruikbaar) mondmasker met een opdruk van een grote glimlach te geven. Onze leeronderneming 7 Mode zorgde voor de bedrukking van de maskers. De leerlingen van STEM en Mode zorgden ook voor positieve spreuken in het schoolgebouw

Tijdens de tiendaagse werden er in alle klassen aangepaste activiteiten georganiseerd in het kader van mentale gezondheid en met het oog op het verhogen van veerkracht. Zo kregen de tweedes workshops waarbij de focus lag op hun talenten, kwaliteiten en op teambuilding, de vierdes ontdekten hoe weerbaar ze waren aan de hand van de veerkrachttest van Noknok, de eerste keken naar de film ‘Kauwboy’… Hieronder lees je een aantal citaten van hoe de leerlingen én leerkrachten deze tiendaagse ervaren hebben.

Als slotmoment dansten we op vrijdag 9 oktober met de hele school de Jerusalema-challenge met een glimlachend mondmasker op de snoet.

Samen blijven glimlachen,
samen naar meer positiviteit,
samen naar meer veerkracht!

Het jaarlijks terugkeren project is voor onze eerstejaars een grote meerwaarde. We bekeken samen met de leerlingen de aangrijpende jeugdfilm “Kauwboy”. De vriendschap tussen Jojo en de kauw is hun zeker bijgebleven. Achteraf was er de mogelijkheid om voldoende te ventileren oer wat ze gezien hadden. Er werd heel wat nagepraat.

Martine Lezy – titularis 1ALb

De ‘Jerusalema’ dance was leuk om aan mekaar aan te leren en daarna in te oefenen. Het liedje van Brihang was leuk in het West-Vlaams. We hebben geleerd dat het belangrijk is om te vragen hoe het gaat met iemand en om echt te luisteren en tijd te maken voor elkaar. Het was ook leuk om complimentjes te geven én te krijgen. De spelletjes en activiteiten waren tof en we moesten elkaar vertrouwen om de opdracht tot een goed einde te brengen. Het was bijzonder gezellig en er was een goede sfeer in de klas!
Emy en Lobke, 2AX

Een volledige voormiddag met mijn klas werkvormen rond welbevinden. Het voelt aan als vrijheid.
Dit jaar is anders dan anders. Ik ken mijn leerlingen niet zo goed. Ik kan hun gezichten niet lezen. Ik zie hen nooit zonder mondmasker. Superfijn dus dat we een voormiddag in een cirkel samen kunnen zijn. Iedereen komt gauw los en vrij snel weet ik hoe ze zich voelen. Wat ik al dacht klopt: deze klas zorgt voor elkaar. Het is fijn dat ze dit ook kunnen verwoorden. Niet alles loopt goed.  Hartjes worden gelucht. Alles blijft binnen de kring.  We praten over omgaan met media: regeltjes van gsm-gebruik, gamen,...  We benoemen positieve kanten bij onszelf en erkennen die ook van de anderen,... Iedereen was het eens: dit was geen verloren lestijd!
Cindy Debaveye 2BD – titularis 2BD

Wat ik bijgeleerd heb na deze dag workshops:

  • dat je niet slecht over jezelf of andere moet denken
  • praten met iemand als je met iets zit
  • positief leren denken / positief denken kan veel veranderen.
  • meer van jezelf houden, in jezelf geloven
  • voor elkaar zorgen en voor mezelf zorgen
  • dat iedereen zijn stem moet / mag laten horen

Leerlingen 2B

Met yoga probeer ik de leerlingen mee te geven hoe ze tot rust kunnen komen in stressvolle periodes met een juiste ademhaling en focus. Nadien zijn er soms nog enkele leerlingen die via Smartschool om extra oefeningen vragen of filmpjes van yoga instructeurs. Leerlingen appreciëren deze les omdat:

  • “Het eens iets anders is'”
  • “Ik was zo ontspannen dat ik bijna in slaap viel'.”
  • “Het zijn rustgevende houdingen.”
  • “Het is moeilijk om alles los te laten en aan niets meer te denken…dit helpt me.”
  • “De muziek doet me tot rust komen.”

Emmily Callewaert – LO-leerkracht 6TSO

De 3des keken in deze week naar de Franse film "le nouveau". In deze film wordt het verhaal van de integratie van een nieuwkomer verteld. Men bespreekt ook thema's zoals groepsgevoel, populisme, pesten, adolescentie,... Het is een ontroerende, maar grappige film die de kijker duidelijk wil maken dat (h)echte vrienden een grote invloed hebben op je zelfbeeld. Er was ook een nabespreking voorzien waarin onze 3des reflecteerden over het verhaal en de link legden naar hun eigen leefwereld (klasgevoel, open staan voor nieuwkomers, pestgedrag,...). Ik vind het waardevol omdat onze leerlingen ook zichzelf hierin kunnen herkennen en het is net zo belangrijk om te luisteren naar hun gevoelens en gedachten, zodat ze zich begrepen voelen en weten dat ze er niet alleen voor staan.
Eline Hoorne – leerkracht Sociale wetenschappen in het 3e jaar

Samen met de leerlingen van het 4de jaar hebben we de veerkrachttest gedaan. Als leerkracht vind ik het belangrijk dat leerlingen zich mentaal sterk mogen voelen. Hoe sterk voelen leerlingen zich als ze stress of tegenslagen hebben? Hoe kunnen ze zich echt ontspannen? En vooral waar en bij wie kunnen ze terecht als ze het moeilijk hebben?
Lies Notebaert – leerkracht Verzorging-Voeding in het 4e jaar

Ik vond deze veerkrachttest leerrijk. Zo leer ik mezelf steeds beter kennen en kan ik werken om mijn zelfvertrouwen op te bouwen.
Naomie Herreman – 4VVc

Het is goed dat de school aandacht heeft voor ons mentaal welzijn. Ik voel me dan ook ondersteund door leerkrachten en de leerlingbegeleiding als ik problemen heb.
Elise Servaege – 4VVc