Wiskundeteam IHKA genomineerd door Klasse

Wiskundeteam krijgt  van Klasse de nominatie van 'puikste profs'

Elk jaar kiezen collega’s, ouders en leerlingen zelf de genomineerden voor de ‘Leraar van het Jaar’. Met de campagne ‘Leraar van het Jaar’ zet het onderwijstijdschrift Klasse symbolisch iedereen op school in de bloemen voor hun dagelijkse enthousiaste inzet.

In 2019 gaat die titel naar een team. Want leerlingen vooruit helpen doen leraren niet (meer) in hun eentje. Onderwijsmensen die samenwerken, zijn blijer in hun job en voelen zich meer verbonden met hun school. En doordat ze hun talenten bundelen, brengen ze leerlingen verder. En zo’n teams hebben we in het IHKA.
Eind mei werden we verwittigd dat onze school opnieuw een supernominatie op zak heeft met de kerngroep wiskunde van de eerste graad. Deze ploeg was enkele jaren geleden niet meer tevreden met hun manier van lesgeven. Vanuit een aanvoelen van een noodzaak om onderwijs op een efficiëntere manier aan te pakken, klopten zij aan bij de directie om een nieuw wiskundelokaal te mogen inrichten dat voldeed aan de pedagogisch/didactische noden van het moderne onderwijs. Zo gingen voluit voor co-teaching en differentiatie om iedere leerling zijn wiskundige vaardigheden en talenten op een uitdagende manier te ontwikkelen. Zo moeten de sterkere leerlingen voor hen voldoende uitdagingen krijgen en de minder sterke leerlingen de nodige aanmoedigingen om gemotiveerd te werken aan hun ontwikkeling.

Cindy Baert, Elke Vanacker en Steven Demeyer ontwikkelden hun eigen methode, enthousiasmeerden andere collega’s en elke dag mogen de leerlingen van de school dit ervaren: wiskunde is een vak dat door het gros van de leerlingen graag gedaan wordt. Ze engageren zich ten volle voor hun leerlingen, leggen de lat hoog en geven leerlingen hun tijd en passie voor het vak. En weet je: deze drie personen zijn zelf ook heel gelukkig in hun job en lopen dagdagelijks met een smile op het gezicht door de school. Aanstekelijk voor de hele school… Maar het gaat verder. Graag dragen ze dit ook uit en steken ze anderen aan. Ze durven het ook aan hun manier van werken extern aan te prijzen via het tweedaags congres voor kwaliteitsontwikkeling in oktober 2017 (voor directies en middenkader) en op de Dag van Wiskunde in 2018. Doodcontent waren ze na de wiskundedag: meer dan 90 West-Vlaamse wiskundeleerkrachten eerste graad kwamen luisteren. Probeemloos staan zij toe dat studenten van Vives, andere vakgroepen, individuele leerkrachten hun lessen bijwonen.
Daarnaast zijn deze mensen spilfiguren in de goede werking van de school: alle drie zijn ze klassenleraar en, werken ze mee aan de organisatie van de infoavonden voor nieuwe leerkrachten, twee van hen maken de uurroosters, twee organiseren mee de buitenlandse cultuurreis voor leerlingen en collega’s, twee van hen zijn verkozen in de directieraad…

Uiteindelijk werden ze niet gekozen als het 'team van het jaar', maar kregen ze de al even bemoedigende titel van 'puikste profs'.

Vorig Artikel

Volgend Artikel