Challenge met telegeleide waterstofautootjes

Challenge met telegeleide waterstofautootjes in het VTI

Als STEM-school gaan wij voortdurend uitdagingen aan die een meerwaarde kunnen betekenen voor zowel de school, het leerkrachtenteam, maar vooral voor de leerlingen.

Dat de toekomst van het klimaat een hot item is hoeft geen betoog. Milieuvervuiling, uitstoot van schadelijke gassen, opwarming van de aarde, elektrificering van het wagenpark en zo meer. Dergelijke thema’s zijn anno 2019 haast niet meer weg te denken.

Met de richting Autotechnieken TSO spelen we hierop in. In het kader van nieuwe technologieën rond duurzame energie zijn we sinds een tweetal maanden een project gestart.

Centraal binnen dit gegeven staat het project rond waterstof als energievorm. Een team van leerlingen uit het 5de jaar Autotechnieken bouwen momenteel een R/C-voertuig om tot een brandstofcelvoertuig. Verdere aanpassingen aan het voertuig verspreiden we over verscheidene vakgebieden, zoals het vakgebied CNC-verspaning voor het ontwerp en de productie van lichtere/sterkere onderdelen, het vakgebied carrosserie voor de productie van koetswerken.

Dit project is uniek in België. We zijn dan ook als enige Belgische school uitgenodigd om deel te nemen aan de finale van de racedag die plaatsvindt te Assen (NL) op 5 April 2019. Hierin zullen verscheidene scholen het tegen mekaar opnemen in een 6 uur durende race. Het doel van deze race is om op een indoor parcours zoveel mogelijk ronden te rijden met een bepaalde hoeveelheid beschikbaar waterstof. De jury beoordeelt ook het teamwork onder de leerlingen. Dergelijke wedstrijden gaan door in verschillende landen over de hele wereld. Ook zijn we gevraagd deel te nemen aan het wereldkampioenschap in Praag van 06 tot en met 08 juni 2019.

Ons project zal ook in de lessen theorie worden geïmplementeerd. Via probleemstelling zullen de leerlingen gaandeweg met de verschillende technologische oplossingen binnen ons vakgebied in contact komen. We passen eigenlijk het leerplan toe, maar dan in functie van de huidige context inzake klimaat en technologie.

De afbouw van voertuigen op fossiele brandstof is gestart. De meeste constructeurs hebben tegenwoordig elektrische auto’s in hun gamma. Om de klimaatdoelstellingen te halen moeten deze nog beter hun weg tot de gebruiker vinden. Hierbij speelt de overheid een cruciale rol. Batterij elektrische voertuigen (BEV) zijn een heuse stap voorwaarts, maar hebben ook enkele nadelen:

  • Veelal een lange oplaadtijd.
  • Beperkte actieradius.
  • Opladen kan veelal slechts gedurende de nacht maar dan produceren de zonnepanelen geen elektriciteit

Elektrische voertuig met brandstofceltechnologie (FCEV) zijn zero-emissie (ze stoten enkel waterdamp uit) en zijn stil.  Ze zijn in minder dan 5 minuten getankt en hebben een actieradius van meer dan 500 km. De technologie is er. De productie van dergelijke voertuigen is een feit. Nu nog de waterstofinfrastructuur uitbreiden, de verkoop stimuleren en de rest zal wel vanzelf komen. Onze leerlingen zullen alvast voorbereid zijn!

VTI_waterstofauto