Broederschool: De Lasalliaanse Zeesessies

De Zeesessies zijn een jaarlijks terugkerende traditie voor de Broederscholen. Het is een driedaagse waarop leerlingen, leerkrachten, directies en bestuurders van de verschillende Broederscholen samen komen om op voet van gelijkheid met elkaar te discussiëren over een of ander onderwerp dat centraal staat in de onderwijsactualiteit. Het concept is typisch Broederschool: democratisch, participatief en verdiepend.
Dit jaar was het thema: identiteit. Wat betekent de “katholieke dialoogschool”? Wat is de Lasalliaanse invulling daarvan? Zoals u merkt, beste lezer, boeiend, actueel en verdiepend.
Vrijblijvend is het al evenmin. Wie er naartoe gaat, doet eerst een voorbereidende dag, en achteraf nog een verwerkingsdag. Het is de bedoeling dat je met wat je er opstak, effectief aan de slag gaat.
Een van de deelnemende leerlingen, Alexandra, heeft haar dagboek bijgehouden. U leest het hieronder!

Voorbereidende dag op 24 oktober 2017 (19u27)

Liefste dagboek, Vandaag was vroeg dag, want om 8u vertrokken Kiana Cornette, Mr. Devlieger en ik richting Groot-Bijgaarden. Toen we in de auto zaten, draaiden we de volumeknop van de muziek op maximaal en zongen we luidkeels mee. Eenmaal aangekomen bij het gebouw van VLP (Vlaams Lasalliaans Perspectief) maakten we kennis met de leerlingen van de andere scholen. We mochten de heilige grond betreden van de ‘kapel van de ontluiking’, het was heel anders dan ik me had voorgesteld. Daarnaast kregen we een voorbereidende uitleg over het thema van zeesessies. De dag vloog voorbij en voor we het wisten reden we alweer huiswaarts, maar dan wel met een hoofd vol Lasalliaanse gedachten. Kiana en ik zien het alvast zitten, die drie dagen vol vriendschap en levenswijsheid.

Start van de zeesessies 15 november 2017 (21u48)

Hier ben ik weer,
De eerste dag van zeesessies zit er al op! Toen we hier om 11u aankwamen, kregen we een bundeltje met alle info om deze 3 dagen te overleven. Ik zag het programma en viel bijna omver, het was een meer dan drukke planning! In de namiddag bespraken we verschillende stellingen en zaten we in groepjes samen. We wisselden van gedachten hoe je op verschillende manieren waarden en normen kan meegeven in de lessen. Het eindresultaat bespraken we met de zorgleerkrachten en alle leerlingen samen. ’s Avonds, nadat we ons uitgebreid avondmaal op hadden, kregen we de kans om alles door te praten met de directie en leerkrachten (meneer Claerhoudt, meneer George en meneer Devlieger). Na het schoolteammoment gingen we nog eens naar het strand om wat te ontspannen. Als afsluiter van de dag mochten we wat bijpraten aan de bar.

16 november 2017 (22u35)

Goeieavond!
Het broederschoolteam is sportief! Dus zijn we de dag goed gestart en hebben we een ochtendloopje op het strand gemaakt. Daarna hebben we onze honger met een heerlijk ontbijt gestild. Na het ontbijt was het aan de leerlingen om de volwassenen te entertainen. Op de voorbereidende dag hadden we een onderwerp moeten kiezen waarin we ons het best konden uiten, zoals woord, muziek, ruimte of symbolen. Kiana en ik hadden gekozen voor woord. Per persoon maakten we aan het publiek duidelijk in wat we geloven en daarna voerden we er een klein debat over. Na het bezinningsmoment was het tijd om in dialoog met jezelf en je generatiegenoten te gaan. We moesten een waardenpallet invullen, de hoofdvraag was: ‘Waarmee druk jij jezelf uit?’. Daarna bespraken we onze verschillende waarden opnieuw in groepjes. Na het middageten gingen we in stilte richting strand. Eenmaal terug in Ter Helme kwamen er 4 mensen spreken over hun geloof. Bij mij kwam er een moslima (die leerkracht in het lager onderwijs is) samen met haar collega spreken. Ze lieten mij inzien dat doorzetten belangrijk is en dat je altijd positief moet blijven denken, ongeacht wat er gebeurt. Hierna was het alweer tijd om te eten en daarop volgde een schoolteammoment, we bespraken een liedtekst of gedicht dat we als inspiratiebron zagen. Als afsluiter speelden we samen met alle leerlingen ‘weerwolven’. Waarna er nog een barmomentje volgde. Uit deze dag heb ik immens veel geleerd.

Mr George koos dit gedicht als inspiratiebrontekst:

De zeer oude zingt

er is niet meer bij weinig
noch is er minder
nog is onzeker wat er was
wat wordt wordt willoos
eerst als het is is het ernst
het herinnert zich heilloos
en blijft ijlings

alles van waarde is weerloos
wordt van aanraakbaarheid rijk
en aan alles gelijk

als het hart van de tijd
als het hart van de tijd

Lucebert

17 november 2017 (20u35)

Niet te geloven de zeesessies zijn voorbij!
Natuurlijk zijn we deze ochtend weer gaan lopen op het strand en hadden we al een paar nieuwe vrienden kunnen overtuigen om de dag samen met ons sportief te beginnen. Vandaag was er niet zoveel meer te doen. Enkel ’s ochtends nog een schoolteammoment en een reflectie over de zeesessies zelf. Na het middagmaal namen we stilaan afscheid van de mensen waarmee we drie leuke maar intense dagen hadden beleefd. We bedankten de organisators uitgebreid en vertrokken met een brede glimlach richting Roeselare.

6 december 2017 (17u40)

Ik heb geluk gehad dat ik deze ervaring mocht meemaken. Het waren lastige dagen, maar ik kan jullie wel verzekeren dat ik nog nooit zoveel heb bijgeleerd op drie dagen tijd. Ik moest heel geconcentreerd zijn en veel luisteren, wat soms wel eens moeilijk was. Het is een ervaring die een diepe indruk op mij heeft nagelaten. Gelukkig is er begin 2018 nog een afsluitende dag en kunnen we ons eventjes terug herenigen.

Alexandra Haven, 5 emta